Ärver jag något om min far gifter om sig?

Hej! Min pappa är omgift men jag är enda barnet. Har inte så bra kontakt med min pappa så vet ingenting om de finns testamente. Men hur blir det om han går bort? Vem ärver vad? kan jag bli utan något? Har jag någon laglig rätt till att ärva? Hur många procent ärver man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din arvsrätt kvarstår trots att din far har gift om sig.

Bodelning. Det första som måste ske är en bodelning. När ett äktenskap upplöses så ska de makarnas fördelning av tillgångarna fördelas mellan makarna genom en bodelning. (9 kap. 1 § ÄktB). Ett äktenskap upplöses antingen genom skilsmässa eller att en av makarna avlider (1 kap. 5 § ÄktB). Det betyder alltså att en bodelning måste göras efter att en av makarna avlider. Den avlidne makens del av bodelningen blir då dennes kvarlåtenskap, alltså det som ska fördelas i arvsskiftet. Förenklat betyder detta att er fars fru får hälften av de totala tillgångar som finns mellan er far och hans fru.

Fördelning av kvarlåtenskap. Jag kommer här att utgå från att er far inte har upprättat något testamente utan att den legala arvsordningen gäller. Jag tolkar det även som att de inte hade några gemensamma barn utan er far endast hade er. Huvudregel är att bröstarvinge (barn) är den första i arvsordningen och därmed ärver den avlidna (1 § 2 kap. ÄB). Vad gäller makar så ärver dessa inte någonting om den avlidne har barn som inte är deras gemensamma och det inte finns några gemensamma barn mellan maken och den avlidna (1 § 3 kap. ÄB). Det betyder att du ärver hela kvarlåtenskapen eftersom du inte har några syskon.

Om din far har ett testamente. Om din far har upprättat ett testamente har du ändå rätt att få ut en viss del av din arvslott. Din arvslott är det du ärver om det inte finns något testamente, i detta fall hela kvarlåtenskapen. Om din far har upprättat ett testamente som leder till att du inte får ta del av arvet har du ändå rätt att få ut hälften av din arvslott. (3 § 7 kap. ÄB)

Kortfattat så har du rätt att få ta del av din fars kvarlåtenskap. Antingen hela kvarlåtenskapen om inget testamente upprättas eller hälften av kvarlåtenskapen om din far har upprättat ett testamente som ger dig en mindre del av kvarlåtenskapen än hälften.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor.

Vänligen,

Adam StannervikRådgivare