Ärver efterlevande make enskild egendom?

Hej

Min far har gått bort och mina föräldrar skrev äktenskapsförord att all den egendom som någon av makarna äger skall vara respektive makes enskilda egendom, i vilken den andre maken inte har någon giftorätt. Däremot ska förvärvad egendom efter giftermålet vara giftorättsgods. Dom äger ett hus 50/50% men köpte det innan giftermålet. Ärver barnen eller frun då fars del av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv och fördelning av arv regleras av bestämmelserna i Ärvdabalk (ÄB).

Bodelning med anledning av ena makens död

Om din föräldrar var gifta vid tidpunkten för din fars bortgång kommer en bodelning att äga rum innan arvet fördelas, se 9 kap. 1 § Äktenskapsbalk (ÄktB) och 23 kap. 1 § Ärvdabalk (ÄB). I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods, 10 kap. 1 § ÄktB, som är all den egendom som inte gjorts till enskild egendom, exempelvis genom testamente eller äktenskapsförord, se 7 kap. 1-2 § ÄktB. Makarnas samlade giftorättsgods läggs sedan samman och delas på hälften. 11 kap. 3 § ÄktB.

Hälften av egendomen tillfaller efterlevande make på grund av giftorätt och den andra hälften utgör den avlidnes makes giftorättsandel som tillsammans med den enskild egendomen utgör kvarlåtenskapen som sedan kommer fördelas i ett arvskifte.

Fördelning av den avlidnes kvarlåtenskap

Kvarlåtenskapen kan sedan fördelas på två sätt, genom arv och genom testamente. Förekomsten av ett eventuellt upprättat testamente kan därför påverka fördelningen av arvet. Finns dock inget testamente kommer arvet att fördelas i enlighet med den legala arvsordningen, 2 kap. ÄB. Jag kommer vid besvarandet av din fråga utgå från att det inte finns något testamente.

Bröstarvingars arvsrätt

Du som bröstarvinge, det vill säga avkomling till dina far tillhör första arvsklassen och den som i första hand ärver till lika stora delar som dina syskon, andra bröstarvingar till din far 2 kap. 1 § ÄB. Bröstarvingar har alltid rätt att få ut sin laglott, vilket utgör hälften av arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB. Arvslotten utgör värdet av halva kvarlåtenskapen.

Huvudregel är att bröstarvingar ärver i samband med arvlåtarens död men om dina föräldrar var gifta vid tidpunkten för din fars bortgång, ärver den efterlevande maken före gemensamma barn, se 3 kap. 1 § ÄB . Din mor kommer därför ärva hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt, med vilken hon kan förfoga över egendomen på alla sätt, förutom att testamentera bort den. Detta framgår av 3 kap. 2 ÄB. Den fria förfoganderätten innebär att egendomen kommer att gå tillbaka till dig och andra bröstarvingar till din far, vid din mors bortgång. För att den efterlevande maken inte ska ha rätt att ärva enskild egendom, förutsätter det ett testamente där det framgår.

Du och andra bröstarvingar har sedan rätt till efterarv från er far som inträder först vid eran mors bortgång, och ni har även då rätt till arv från er mor, 3 kap. 2 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare