Ärver barn föräldrarnas skulder?

Vår far är skriven i Norge, men är svensk medborgare. han avled nu i i Norge Måste vi privat betala hans skulder. Om dödsboet inte har pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att barn inte ärver sina föräldrars skulder.

Det man ska vara försiktig med som arvinge är att börja dela ut dödsboets tillgångar innan dödsboets skulder betalats av för i sådana fall ska bodelningen eller själva överlåtelsen av tillgångarna till arvingarna gå tillbaka till dödsboet. Består tillgångarna av annat än kontanta medel medför detta att arvingarna drabbas av kostnader när allt ska återlämnas till dödsboet för att betala skulderna och är personligen ansvariga för att så sker.

Om pengarna i dödsboet inte räcker till för att betala alla skulder kan ni begära dödsboet i konkurs. De få kronor som finns i dödsboet går då först till att betala för begravningskostnaden och konkursförvaltarens arbete. Övriga skulder betalas först efter detta om pengarna räcker till.

Min rekommendation är att ni begär dödsboet i konkurs om det finns mer skulder än tillgångar i dödsboet. Ni förlorar då all egendom i dödsboet men undgår att behöva betala skulderna personligen.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare