Ärver adopterat barn både adoptivföräldrar och biologiska föräldrar?

Ärver ett bortadopterad barn sina biologiska föräldrar? Eller bara sina adoptivföräldrarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 4 kap. 21 § Föräldrabalken framgår det att en adoption medför att de rättigheter barnet haft genom släktskapet till sina biologiska föräldrar upphör att gälla. Istället kommer barnet behandlas som adoptivförälderns barn. För arvsrätten innebär en adoption därmed att barnet enbart ärver sina adoptivföräldrar och inte sina biologiska föräldrar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare