Ärva efter pappa som avlidit utomlands

Hej,

min pappa var utländsk medborgare och bodde i Tyskland när han avled.

Han har innestående svensk pension som pensionsmyndigheten inte har betalat ut till dödsboet då de ej har godkänt testamentet.

Min fråga är då: vi som ä barn (vuxna), svenska medborgare och bosatta i Sverige, har vi inte rätt till vår arvslott ändå? Det vill säga 50% av kvarlåtenskapen. I detta fall den innestående pensionen.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har barn rätt att ärva åtminstone 50 % av kvarlåtenskapen enligt svensk rätt (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Tyvärr hjälper inte de svenska arvsreglerna dig och dina syskon. Eftersom din pappa bodde i Tyskland när han avled ska hans arv fördelas enligt tyska regler. Det följer av en princip som heter hemvistprincipen.

Eftersom det är tysk rätt som reglerar arvet har du och dina syskon bara de rättigheter som följer av tysk lag. Så blir det även om du och dina syskon är svenska medborgare och bosatta i Sverige.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med någon som kan tyska arvsregler för att få reda på vilka rättigheter du och dina syskon har. Tyskland har helt andra arvsregler än Sverige och därför kan jag tyvärr inte ge mer råd än så.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare