Ärva belånad egendom

Min pappa gick bort nyligen. Jag undrar hur stor vår laglott blir ungefär, eller om jag kan få ett tips hur det räknas ut. Jag och min syster är särkullbarn, vår pappa hade 2 barn till med sin fru. Nu ska vi genomgå arvsskifte. Inte så mycket tillgångar mer än ett hus värt ca 4milj, belånat på ca 2,8 milj. Frun fick halva husen som "gåva".

Vi undrar nu om vår laglott påverkas av det högt belånade huset? Vad blir vår laglott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur din laglott beräknas med beaktande av: dels att du är ett särkullbarn, dels att huset din pappa ägde är belånat och dels att han gett hans fru halva huset som gåva. Reglerna som är relevanta i ditt fall finns i Ärvdabalken (ÄB).

Särkullbarn

Som särkullbarn har du enligt 3 kap 1 § ÄB rätt att få ut hela sin arvslott när arvlåtaren avlider. Arvslott är den delen av kvarlåtenskapen från den avlidna som arvingarna har rätt till. Eftersom din pappa hade 4 barn är era vardera arvslotter 25%.

Belåningen på huset

Vid ett dödsfall kommer en bouppteckning sammanställas inom 3 månader från dödsfallet, enligt 20 kap 1§ ÄB. I bouppteckningen kommer den avlidnes skulder täckas med de tillgångar som finns i dödsboet. Detta innebär att barn som ärver sina föräldrar inte ärver skulderna som föräldern har. Det finns alltså en risk att dödsboet efter din pappa behöver sälja huset eftersom barn inte ska ärva sina föräldrars skulder.

Gåvan till frun

En gåva till närstående kan helt eller delvis återgå om den kränker bröstarvinges laglott, detta följer av det förstärkta laglottsskyddet i 7 kap 4 § ÄB. Med bröstarvinge menas den avlidnes barn, enligt 2 kap 1§ ÄB. För att gåvan som frun till din pappa fått ska återgå krävs det alltså att den kränker någon av er barns laglott. Laglotten är hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer bröstarvinge, enligt 7 kap 1 § ÄB.

Vad innebär detta för er?

Som särkullbarn har du direkt vid din pappas död rätt att få ut din arvslott. Det framgår inte av din fråga om din pappa har något testamente men har gett hans fru en gåva som kan likställas med ett testamente. I och med att huset är belånat kommer huset att säljas för att din pappas skulder ska återbetalas, om inte någon av er barn eller din pappas fru väljer att ansöka om att få ta över betalningsansvaret för lånet. Vill någon av er ta över lånet för att inte behöva sälja huset kan ni kontakta den bank som utfärdade lånet. I och med att din pappa givit hans fru hälften av huset kränker inte denna gåva er barns laglotter då ni fortfarande kan få ut hälften av den arvslott ni skulle fått om gåvan inte hade givits.

Arvet efter din pappa kommer fördelas på så sätt att huset kommer säljas för att avräkna de skulder som finns på huset (om ingen av er vill lösa ut lånet), 4 miljoner – 2,8 miljoner = 1,2 miljoner. Av Återstående 1,2 miljoner kommer 600.000 kr tillfalla er pappas fru till följd av gåvan. Resterande 600.000 kr kommer fördelas lika på er 4 barn, 150.000 kr vardera. Din laglott kommer alltså att bli ca 150.000 kr, dessa pengar har du och din syster som särkullbarn rätt att få ut direkt.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare