Arv vid separation med sambo

Hej!

Jag är sambo sedan 9 år tillbaka och vi har 2 barn ihop. Nu visar det sig att jag kommer att ärva en större summa pengar och jag undrar vad som händer med dessa vid en eventuell separation? Måste vi skriva någon form av testamente för att inte pengarna automatiskt dka delas lika?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, Julia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen (se här) är den lag som reglerar sambornas egendom vid en separation. Er gemensamma bostad och bohag är samboegendom, om egendomen förvärvats för ert gemensamma bruk. Om samboförhållandet upphör ska samboegendomen delas lika mellan er genom bodelning om någon av er begär det. Det är alltså bara samboegendomen som ska delas mellan er, och pengarna ingår inte i samboegendomen och ska alltså inte delas. Skulle ni vilja att en delning sker på något annat sätt kan ni skriva ett eget samboavtal (här kan ni få hjälp med detta).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare