Arv utan erkänt faderskap?

Hej!

Min pappas far skrev aldrig under faderskapserkännande. Min pappa och han hade aldrig kontakt och vi i vår familj kände inte alls till eventuell släkt på pappas sida. Min pappas far dog tidigt för över 40 år sedan.För några år sedan tog min pappas kusiner (från hans pappas sida) kontakt och ville träffas. Vi umgås nuförtiden med viss delar av den sidan av släkten. Min pappas far testamenterade stora markområden till sin bror, min pappa fick ingenting (inte heller arvslott). Hela släkten på fars sida vet om vem som är min pappas far eftersom han sagt det till dem tidigare.Min fråga är om det retroaktivt går att få sin arvslott trots att det inte finns ett skriftligt bevis på faderskapet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är tyvärr nej. Om din farfar inte skrev under faderskapserkännandet innebär det att faderskapet inte är fastställt. Det i sin tur innebär att ett arv inte kan utgå till din far eftersom han rent rättsligt inte anses vara din farfars bröstarvinge (barn).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare