Arv till omyndig

Min dotter dog genom självmord i februari

Vad gäller arv till hennes barn på 1 och 3år

Hon var separerad och inte gift med barnens far

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arvsrätt finns i ärvdabalken. Din dotters två barn är hennes bröstarvingar (2 kap 1 § ärvdabalken). De kommer därför få dela på hela arvet efter din dotter. De har rätt till lika mycket var och får därmed hälften var av arvet.

Eftersom barnen bara är 1 och 3 år så är de omyndiga och de får därför inte själva råda över arvet (9 kap 1 § föräldrabalken). Deras förmyndare kommer därför att få förvalta över deras arv tills dess att de blir myndiga. Det är oftast den andra föräldern, alltså barnens far, som är förmyndare. Om fadern till barnen har vårdad över dem så är han deras förmyndare (10 kap 2 § föräldrabalken). Fadern kontrolleras dock av överförmyndarnämnden som ser till att han agerar för barnens bästa.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare