Arv särkullbarn

Har min sambos barn rätt att ärva mitt radhus om vi gifter oss?

Lawline svarar

Hej,

Och tack för Ditt mail.

Skulle du och din sambo gifta Er och ni inte skriver ett äktenskapsförord, så anses bostaden som gemensam och utgör en del av giftorättsgodset. Giftorättsgods är alltså all egendom, som inte är enskild egendom, enligt 7:1 i Äktenskapsbalken, klicka här.

Vidare i den mån ni inte skriver något äktenskapsförord och bostaden anses som er gemensamma egendom, kan då din framtida makes barn, dvs. särkullbarnen, ärva faderns del, i enlighet med 3:1 Ärvdabalken, klicka här. Oavsett om du står i tur i arvsordningen, så har särkullbarnen rätt att kräva sin arvslott direkt om maken avlider. (Arvslotten är det som tillfaller en arvinge efter arvlåtarens död).

Vi hjälper Dig gärna att upprätta ett äktenskapsförord. Du kan antingen göra det online: upprätta Ditt äktenskapsförord eller genom att boka tid med en av våra duktiga familjejurister: boka rådgivning.

Hoppas att du får svar på Din fråga!

All lycka till dig!

Vänligen,

Labiba DaoudiRådgivare