Arv och samboskap

Hejsan! Min mamma (som är änka) har nyss blivit sambo igen. Hon äger bostadsrätten som han flyttade in i och har ganska mycket pengar på fonder efter våran pappa. Jag och mina två syskon undrar vad som händer om hon skulle gå bort. Har hennes nya sambo någon arvsrätt? Med vänlig hälsning Sofia.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel enligt den legala arvsordningen ärver barnen efter sina föräldrar. Om det är så att föräldern är gift ärver maken med fri förfoganderätt, och barnen med efterarvsrätt (barnen får de tillgångar som är kvar efter det att den efterlevande maken går bort). Vid samboskap ärver den efterlevande sambon inte på samma sätt, utan som huvudregel ska arvet gå till den bortgångnes legala arvingar, om inte testamente är upprättat.

Beroende på vad för egendom din mamma har kommer denna antingen bli klassad som din mammas enskilda egendom, eller samboegendom. Samboegendon kommer gå till bodelning och delas jämt. Vad som är samboegendom regleras i Sambolagen. Samboegendom innebär bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. Är det så att din mamma bodde i bostadsrätten tidigare, kommer hennes nya sambo inte ta del av denna i bodelningen. Samma gäller bohag, vilket framgår av 6§, som innebär möbler och diverse saker i hemmet. Detta, då egendomen inte blev förvärvad för gemensam användning från början, utan till din mamma endast.

Pengar på konto, samt fonder är aldrig samboegendom, och kommer således aldrig gå till delning!

Huvudregeln är att sambor inte ärver. Det finns dock en undantagsregel i 18§ 2st som föreskriver att efterlevande sambo har alltid rätt att ur samboegendomen få ut ett värde som motsvarar två basbelopp, vilket idag motsvarar ungefär 88 600 kr.

Den största möjligheten utöver bodelningen för din mammas sambo att ärva är genom testamente. Dock så skulle er mammas barn trots detta ha rätt till laglott, 7:1 Ärvdabalken, dvs. du och dina syskon! Laglott är en halv arvsrätt. I fallet ska ni enligt den legala arvsordningen få 1/3 var. Ni har alltså rätt till, oavsett vad, 0.5/3 (1/6) av din mammas kvarlevor.

Hoppas svaret hjälpte dig, ha en trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare