Arv och bouppteckning

Hej!

Har en fråga om arv och hur det går till,

Har ingen kontakt med min far och är enda barnet, vad händer när han går bort?

Han är ensamstående och jag är som sagt enda barnet, hur får man reda på dödsfall och hur arvet utdelas?

Vad händer om han testamenterat arvet till någon jag inte känner?

Vem tar kontakt med de efterlevande?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag har valt att besvara frågorna i tur och ordning:

Hur får man reda på dödsfallet och hur arvet fördelas? Vem tar kontakt med de efterlevande?

När en person avlider ska en läkare utfärda dödsbevis som lämnas till Skatteverket som avregistrerar den avlidna från folkbokföringen (folkbokföringslagen 19 §). Den avlidne efterlämnar ett dödsbo som är en juridisk person. I egenskap av bröstarvinge är du delägare till dödsboet, enligt Ärvdabalken (ÄB) 18 kap. 1 §. Dödsboets tillgångar och skulder ska utredas och leda fram till bouppteckning.

Du som är dödsbodelägare får inte själv göra den utredning av boet som ska leda fram till bouppteckningen. Det följer av ÄB 20 kap. 2 § att två gode män, s.k. förrättningsmän som har juridiskt ansvar för ärendet ska göra detta.

Enligt ÄB 20 kap. 1 § ska en bouppteckning göras inom tre månader från dödsfallet. Det är den som tar hand om den avlidnes egendom som har ansvaret för att bouppteckning sker. Detta brukar vara någon i den avlidnes familj, men man kan få hjälp av en boutredningsman. Den som har ansvaret ska enligt ÄB 20 kap. 2 § kalla till bouppteckningssammanträde och det är här som efterlevande kontaktas. Kontakt kan såklart skett tidigare, om den avlidne t.ex. levde på ett ålderdomshem och personalen vet att det finns anhöriga till den avlidne.

Såsom bröstarvinge till din far har du arvsrätt enligt ÄB 2 kap. 1 §. Finns ingen annan arvinge kommer din arvslott vara hela den kvarlåtenskap som finns kvar efter din far.

Vad händer om han testamenterat bort till någon jag inte känner?

Finns det ett testamente är du som bröstarvinge ändå berättigad till din s.k. laglott som utgör hälften av arvslotten - ÄB 7 kap. 1 §. Detta betyder att om din far har skrivit ett testamente har han rätt att testamentera bort en så stor del av sin egendom som inte inskränker din laglott. Notera att om det finns ett testamente måste du begära jämkning av testamentet för att få din laglott - ÄB 7 kap. 3 §. Detta ska göras inom sex månader från att du blivit delgiven testamentet. I regel görs detta vid bouppteckningssammanträdet.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Hoppas det var svaret på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare