Arv med fri förfoganderätt

Hej. Vi är tre syskon. Mor dog för fem år sedan och lämnade efter sig ett kapital till far. Far har gjort av med en del av kapitalet, bl.a. på husreparationer. Och till normala utgifter. Eftersom hans pension bara varit ca 8500 / mån. netto. Nyligen dog far. Nu säger boupptäcknings- mannen att det är fel. "Far skulle bara förvalta mors kapital..till oss barn." Stämmer detta? Far har ju ärvt mors kapital. Kan han inte använda det då?? I så fall, varför har Inte mors kapital spärrats på något konto? Samma boupptäckningsman vid båda dödsfallen. Tacksam för svar.. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB) som går att finna https://lagen.nu/1958:637.

När det gäller släktingars arvsrätt talar man i ÄB om tre olika arvsklasser. Den första arvsklassen består av arvlåtarens barn, den andra av den avlidnes föräldrar och den tredje av den avlidnes far- och morföräldrar. Till detta kommer makes arvsrätt som regleras i 3 kap. ÄB. Enligt kapitlets 1 § ska kvarlåtenskapen tillfalla efterlevande make om arvlåtaren var gift. Detta innebär att den efterlevande maken får allt. Ett undantag från detta gäller dock om arvlåtaren har särkullbarn, finns sådana har de rätt att få ut sin arvslott direkt. När sedan den efterlevande maken dör ska hälften av boet gå till den först avlidnes släktingar ur första eller andra arvsklassen. Efterlevande make ärver med så kallad fri förfoganderätt vilket innebär en rätt att fritt förfoga över egendomen med undantag för att testamentera bort den.

Var din mor och far gifta vid din mors död gäller reglerna om makes arvsrätt. Detta innebär att din far ärvt din mors egendom med fri förfoganderätt och således har din far haft rätt att bruka egendomen på sätt han önskat, dock med undantag för att testamentera bort den.

Med tanke på att du skriver att din far ärvt egendomen efter din mor antar jag att de var gifta och att reglerna i 3 kap. ÄB är tillämpliga. Härmed har din far haft rätt att fritt förfoga över egendomen till dess han dött.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare