Arv i familj vid samboförhållande

Hej! Min sambo har avlidit och vi har en tio-månaders son tillsammans. Sambon och jag har en bostadsrätt där vi båda betalat lika mycket insats och står på lånen solidariskt. Förstår att sonen ärver. Min fråga är om jag måste lösa ut dödsboet (sambons del av kontantinsatsen) eller om det kan ses som en investering för sonen om jag tar över lånen helt.

Mvh E

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst beklagar jag situationen du befinner dig i.

Som du säger så finns det ingen arvsrätt för sambor, men bostadsrätten får du naturligtvis bo kvar i som vanligt. Man kan göra en sambo-bodelning om man vill vilket skulle innebära att du får ut din del av bostadsrätten och din del av några gemensamma möbler ni köpt till bostadsrätten till exempel. Naturligtvis spelar det roll om din sambo efterlämnade ett testamente till exempel men jag utgår ifrån att något sådant inte fanns.

Tyvärr måste du lösa ut dödsboet, men som skydd har du som tur är den så kallade "lilla basbeloppsregeln" i 18 § 2 st. Sambolagen. I det första stycket kan du se jag tidigare sade om din rätt till att ta över bostaden och välja om bodelning ska ske. Lilla basbeloppsregeln ger dig rätten att, i den mån tillgångarna räcker, få ut 89 000 kr ur den gemensamma samboegendomen. Förhoppningsvis hjälper det dig på vägen.

Gällande lånet så är det såhär, eftersom man inte kan ärva lån i Sverige och ni enligt det du skrev stod på lånet solidariskt är det tyvärr du som nu står för att lånet betalas. Gällande om faktumet att du nu står för hela lånet kan avräknas mot en större/total äganderätt av bostadsrätten är en mer komplex fråga som jag tyvärr måste hänvisa vidare till en kvalificerad jurist faktiskt. Mig veterligen går det generellt sett inte att göra så, men i det här fallet låter det som en mer än rimlig lösning på problemet vilket är varför en med större kunskap inom ämnet skulle kunna hjälpa dig bättre med den frågan.

Jag hoppas att jag lyckats besvara dina frågor (i den mån jag kunnat) och önskar dig lycka till!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare