FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/01/2022

Arv i bodelning

Jag och min fru har varit gifta ett tag.

Nu har min mamma gått bort och jag undrar om man kan behålla pengarna jag ärvt om vi skulle skilja oss.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan besvaras genom regleringen i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid äktenskapsskillnad ska makarna dela egendomen mellan sig genom en bodelning (9:1 ÄktB) Vid en bodelning tar man hänsyn till egendomsförhållandena, det vill säga vem som äger vad. Det talas då om enskild egendom eller giforättsgods. Det är giftorättsgodset som ingår i bodelningen. (10:1) För att bevsara din fråga krävs det att vi vet om arvet från din mor är giftorättsgods eller enskild egendom.

7:1 Äktb föreskriver att allt som inte är enskild egendom är giforättsgods, vilket betyder att huvudreglen är att ett arv ska ses som giftorättsgods och därav ingå i boldeningen. Dock så finns det undantag. Om det står i arvsgivarens testamente att arvet ska anses vara enskild egendom för arvstagaren, så ska det även vid bodelning anses vara enskild egendom, se 7:2 st 2 .

Detta betyder att avgörande är ifall det arvet från din mor har testamenterats till dig med villkoret att det ska vara som enskild egendom.

Sammanfattningvis

Arvet från din mamma kommer att anses vara giftorättsgods om inte hon skriver ett villkor i hennes testamente om att arve från henne ska anses vara enskild egendom. Det ska även tilläggas att man kan göra egendom enskild genom att i ett äktenskapsförord skriva att egendomen (arvet) är enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Om du vill behålla pengarna rekomenderar jag dig att komma överns med din make om att skriva att arvet ska vara enskild egendom i ett äktenskapsförord.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare