Arv gällande investeringssparkonto

Om min make dör vad händer med hans bankkonton? Han spar t ex på ett ISK till barnbarnen.

Ärver jag kontot med förfogande eller måste jag starta ett nytt ISK dit jag för över pengarna?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor som berör arv regleras detta i ärvdabalken.

Eftersom att du och din make är gifta omfattas ni utav 3 kap. 1 § ärvdabalken som ger den efterlevande maken rätten att med fri förfoganderätt förfoga över kvarlåtenskapen.

Ett investeringssparkonto är ingen försäkring vilket innebär att det inte finns någon förmånstagare till kontot, utan det ska ses som ett vanligt sparkonto. Eftersom du är gift med din make kommer du ärva kontot med fri förfoganderätt. Men för att arvet ska efter din bortgång gå till era barnbarn rekommenderar jag er att upprättar ett testamente enligt 10 kap. ärvdabalken, där ni tydliggör att barnbarnen ska ärva dessa pengar.

Sammanfattningsvis behöver du inte starta ett nytt konto då du ärver dess innehåll med fri förfoganderätt. Men ifall ni vill att pengarna ska tillfalla barnbarnen efter efterlevande makes bortgång bör ni upprätta ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare