FrågaSKATTERÄTTArvsskatt23/10/2016

Arv från utlandet

Hej! Jag har ärvt en summa pengar av min mor från utlandet som jag vill ta in till Sverige. Pengarna kommer från en försäljning av en fastighet, och min fråga är då om jag behöver mer än dokumentet som bevisar var pengarna kommer ifrån? Eller behövs det mer än så?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej!

Arvsskatten har sedan den första januari 2005 avskaffats i Sverige. Det enda ni behöver göra är alltså att under "övriga upplysningar" i er deklarationen upplysa Skatteverket om arvet.

Om Skatteverket ber er bevisa vart pengarna kommer ifrån bör dokumentet ni talar om räcka. Det krävs alltså inga andra bevis.

Hoppas detta besvarat er fråga!

Adrian NylénRådgivare