Arv efter olaglig adoption som Skatteverket godtagit?

En person avlider. Finns endast en anhörig - ett vuxet barn, som för många år sedan är olagligt adopterad i ett annat land, men skriven som biologiskt barn i skatteverkets papper i Sverige. Ärver detta barn i alla fall personen som avlidit?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som är relevant när det gäller arvsfrågor är vem som i juridisk mening är far/mor till barnet, dvs. vem som enligt folkbokföringen är angiven som far/mor till barnet.

Barn ärver från sina föräldrar först, så som bröstarvingar, 2 kap. 1 § ärvdabalken. Med föräldrar menas i den bestämmelsen inte genetisk förälder, utan juridisk.

Av 2 kap. 1 § första stycket ärvdabalken framgår att när inget testamente har skrivits så ärver den avlidnes barn den avlidnes egendom.

Avslutningsvis

Om det enligt Skatteverket och folkbokföringen står angivet att barnet i juridisk mening är barn till personen i fråga så ärver det barnet föräldern.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare