Arv efter förälder som levt i samboförhållande

Hej!

Hur ärver ett barn, vars gemensamma föräldrar lever som sambor? Om pappan dör, vad händer med pappans egendom då? Kan hans egendom flyttas över till mamman, trots att de är sambor?

Hälsningar, Ida

Lawline svarar

Hej Ida, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då en person i ett samboförhållande avlider upphör samboförhållande enligt 2 § SamboL (Sambolag). En bouppteckning över den gemensamma egendomen (samboegendomen) ska göras och om den efterlevande sambon begär att samboegendomen ska fördelas genom bodelning ska detta ske. Rätten att begära bodelning gäller till förmån för den efterlevande sambon, 18 § SamboL. Om den efterlevande sambon vill att en bodelning ska ske måste en begäran om att bodelning ska göras framställas senast då bouppteckningen efter det att sambon avlidit genomförs, 8 § SamboL. I samboegendomen, vilken ska fördelas vid bodelningen, ingår sambors gemensam bostad och bohag enligt 3 och 4 §§ SamboL. Samboegendom är den egendom som är förvärvad i syfte att användas gemensamt av samborna.

När bodelningen är förrättad ska arvskifte ske och viktigt att poängtera här är att sambos inte ärver varandra. De tillgångar som har tillkommit dödsboet genom bodelningen ska i första hand fördelas på dennes bröstarvingar (barn och barnbarn) enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalk.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare