Arv delat på fyra eller tre?

Min mor dog 2015. Kvarlåtenskapen övergick till min far, hus, bil och pengar. Inget arvsskifte gjordes då far var ensam arvinge. Nu i år dog far. Vi är tre helsyskon som nu ska ärva, samt en extra dotter till far sedan tidigare. Mäklaren talade om för oss att vi borde ha skiftat mors dödsbo inom tre år för att slippa betala extra skatt vid kommande försäljning. Nu undrar jag:

1. Kan vi skifta mors dödsbo nu och vad innebär det? Vilka värden ska vi räkna med -nuvarande värden eller de som angavs vid boupptäckningen 2015? Blir det någon skillnad vad gäller vinstskatt?

2. Ska vi dela upp hela arvet i två delar - en del som vi tre delar och en del som vi fyra delar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni har vänt er till Lawline med era frågor

Gällande värderingarna kan jag tyvärr inte svara eftersom jag inte vet vad som ingår i dödsboet. Det behöver ni se över med den som är ansvarig för att sköta allt det juridiska. Ju närmare värderingen är i tid desto bättre, eftersom en nyare i regel går före en äldre.

Alla ni fyra är bröstarvingar till er far, därför spelar det inte någon roll att ni är bara halvsyskon. Ni har lika stor rätt till arvet och bör dela lika på det såvida inte det finns ett testamente som säger annat (2 kap 1 § Ärvdabalken).

Hoppas jag har varit till hjälp

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare