Arv åt särkullebarn

Hej; Fråga om arvsrätt. Makarna A o B är gifta o har endast särkullebarn. Vi har ett testamente där det står att den som överlever den andre skall ärva med full förfoganderätt. Ett räkne exempel A har på eget konto 500 000 samt ena halva värdet i bostadsrätt 500 000. B har på eget konto 500 000 samt äger den andra halvan i bostadsrätten 500 000. B avlider. Kan ni med siffror visa vad A får behåll, samt vad B,s särkullebarn kan kräva. MVH

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln är att man skall följa testamentets stadgande om detta har utfärdats korrekt. Det finns däremot en särskild regel som kallas laglott för att inte barnen skall gå helt arvslösa. Dessa särkullbarn har därmed rätt att få ut sitt arv omedelbart om de åberopar denna laglott genom jämkning av testamentet. De har sammanlagt rätt till hälften av den avlidnes tillgångar efter det att skulderna har dragits av. Resterande del skall fördelas enligt testamentet.

B har på sitt konto 500 000 kronor och en del i bostadsrätt värd 500 000 kronor. Det blir sammanlagt 1 000 000 kronor och särkullbarnen kan klandra testamentet och kräva hälften, dvs. 500 000  kronor sammanlagt.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare