Årlig höjning av hyran

Hej!

Min hyresvärd har skickat ut nya avier för nästa år och även detta år höjer hyresvärden hyran med ca 100kr.

Förra året jag påpekade detta så var det pga av inflationen. Kan en hyresvärd höja varje år pga av inflationen? Jag bott u lgh i 4 år och hyran har gått upp från 4400-4800 sek/mån.

Tacksam för svar,

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyra finns i 12 kap. jordabalken, även kallad hyreslagen.

Hyran ska vara skälig

Hyresvärden har rätt att höja hyran så länge den nya hyran är skälig. Hyran är skälig om den är på en nivå som motsvarar liknande lägenheter på samma ort (55 § hyreslagen). Skäligheten beror också på lägenhetens standard, storlek, område m.m. Jag tolkar det som att din hyra nu är 4800 kr. Det är svårt för mig att avgöra om detta är en skälig hyra då jag inte har de uppgifter om lägenheten som behövs för att göra den bedömningen.

Höjningen måste meddelas skriftligen

Viktigt att poängtera är dock att din hyresvärd måste meddela dig om att hyran ska höjas. Detta ska ske skriftligen (54 § 1 st hyreslagen). Det finns vissa krav på vad ett sådant meddelande ska innehålla (54 a § 2 st hyreslagen). Om hyresvärden följt dessa krav och du inte motsätter dig den nya hyran är du bunden till det nya beloppet (54 a § 3 st hyreslagen).

Få hyran prövad av hyresnämnden

Om du motsätter sig den nya hyran kan hyresvärden ansöka om ändring av hyresvillkoren hos hyresnämnden. Domstolen löser då tvisten och avgör vad som är att se som en skälig hyra (55 § 1 st hyreslagen).

Sammanfattning

Så länge din hyra på 4800 kr är skälig med hänsyn till var lägenheten ligger, dess standard och storlek har din hyresvärd rätt att göra dessa årliga hyreshöjningar.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Lovisa LindgrenRådgivare