FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/12/2018

Arbetsmiljöproblem - AML

Jag är pensionerad universitetslektor och håller kontakten med min gamla institution genom att delta i seminarier och kurser. Nyligen har en anställd, kallad F, författat en lärobok i ämnet. Jag har meddelat F synpunkter på denna, varvid F tog illa upp och klagade hos facket. Nu är min fråga:

Kan detta sägas utgöra ett arbetsmiljöproblem och inte en ren privatsak mellan oss?

F har avböjt all vidare kontakt med mig, vilket jag naturligtvis respekterar, men institutionsledningen säger att F känner sig stressad av min blotta närvaro och hävdar att Arbetsmiljölagen tvingar dem att neka mig att, i institutionens lokaler, delta i social samvaro dit alla seminariedeltagare, även icke anställda, är välkomna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Du beskriver att du tidigare varit anställd av ett universitet men att du (sedan du gått i pension och alltså inte längre är anställd) deltar i seminarier och kurser. Ledningen säger nu att en av deras anställda (F) känner sig stressad av din närvaro på grund av att du har kommenterat dennes bok och att du inte längre är välkommen på seminarierna och kurserna. Du undrar om detta, d.v.s. "dispyten" mellan dig och F kan sägas utgöra ett arbetsmiljöproblem.

Regler om arbetsmijö finns i arbetsmiljölagen (hädanefter förkortad AML). Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö (1 kap. 1 § AML). Lagen gäller varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning (1 kap 2 § AML). Arbetsmiljön skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. (2 kap 1 § första stycket AML). Arbetsförhållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende (2 kap 2 § andra stycket AML). En god arbetsmiljö innebär således bl.a. att arbetstagarna ska "må bra psykiskt" på sin arbetsplats. I din situation mår den anställde inte bra psykiskt på sin arbetsplats om du närvarar där. Det är således fråga om ett arbetsmiljöproblem.

Arbetsgivaren är den som är ansvarig för att arbetsmiljön är tillfredsställande för arbetstagarna (se bestämmelserna i 3 kap AML). Arbetsgivaren ska vidta de åtgärder som krävs för att arbetstagare inte utsätts för ohälsa. Det stämmer alltså att, som ledningen påpekar för dig, att AML ålägger ledningen att förbjuda dig från att vara med på seminarierna och kurserna, om det är så att en av deras anställde upplever detta som jobbigt.

Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att det du beskriver mycket väl kan vara ett arbetsmiljöproblem samt att arbetsgivaren i så fall är tvungen att agera. Tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga. Vid kortare följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare