FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/06/2020

Arbetsledningsrätten samt avdrag för arbetskläder

jag försöker hittar vad som gäller om arbetsgivaren skriver i sin policy att man ska bära " helsvarta" skor till sin uniform, inte ens mörka. Jag jobbar inom kriminalvården på häktet där det är uniformskrav och dom står för uniformen men inte skorna, vad gäller kan kriminalvården kräva att det ska vara helsvarta och kan man som arbetstagare göra avdrag på det. ett problem at är det knappt finns helsvarta skor att köpa och måste man just har helsvarta så kanske man måste betalar ett högt pris om man hittar helsvarta, och man kan inte välja fritt . Detta står i våran policy " Till tjänstedräktens byxor ska bäras helsvarta skor och mörka enfärgade strumpor. Byxbenen ska

bäras utanpå fotbeklädnadens skaft."

Jag vet på en arbetsplats som jag jobbat på där det var krav på helsvartaskor men som sen arbetsgivaren backade och skrev om sin policy till " Matchande skor" eftersom det knappt finns helsvarta.

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline.

Som jag tolkar din fråga vill du ha svar på dels vilken klädpolicy din arbetsgivare har rätt att upprätta dels om utgifter för arbetskläder är skattemässigt avdragsgillt.

Arbetsgivarens arbetsledningsrätt
Genom den s.k. arbetsledningsrätten har arbetsgivare rätt att leda och fördela arbetet inom verksamheten. Att leda och fördela arbetet innebär att arbetsgivaren får bestämma hur arbetet ska organiseras och utföras. Att upprätta en klädpolicy är ett sådant beslut som faller inom arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Det är inget krav att en policy måste vara tecknad i avtal så länge den följer god arbetsmarknadssed. Arbetsledningsrätten är dock inte oinskränkt utan en sådan klädpolicy förutsätter att den inte strider mot kollektivavtal eller är diskriminerande.

Som svar på din fråga så har din arbetsgivare rätt att kräva att du bär vissa skor i tjänst, trots att de måste införskaffas av dig själv. Efterföljsamheten av en sådan policy är troligen avgörande för huruvida du uppfyllt din arbetsskyldighet som arbetstagare. Om du vill ha mer hjälp med frågor gällande din arbetsskyldighet rekommenderar jag dig att du vänder dig till ditt fackförbund.

Skattemässiga avdrag för arbetskläder

Avdragsrätten för inkomstslaget tjänst regleras i 12 kap. inkomstskattelagen (IL). Enligt 12 kap. 1 § IL gäller generellt att en utgift måste vara ämnad att förvärva och bibehålla inkomster för att den ska vara avdragsgilla. Bestämmelsens syftar på kravet av kausalitet mellan inkomstens förvärvande och utgiften, antingen på det sättet att utgiften syftat till eller resulterat i inkomsten.

Utöver detta görs ofta en gränsdragning gentemot s.k. personliga levnadskostnader i 9 kap. 2 § IL. För dessa typer av utgifter föreligger nämligen avdragsförbud. I praxis har bedömningen om en utgift utgör personliga levnadskostnader ansetts beroende av om det är fråga om en merkostnad i jämförelse med personens vanliga levnadskostnader.

I praxis har arbetskläder generellt ansetts utgöra personliga levnadskostnader, och därmed föreligger avdragsförbud för sådana utgifter. Enligt 12 kap. 32 § IL kan däremot utgifter för skyddskläder medges avdragsrätt om utgiften avser kläder som är särskilt anpassade för arbetet och olämpliga att bära privat. Ett exempel på sådana kläder är skor med stålhätta.

Sammanfattning

På grund av arbetsgivarens långtgående arbetsledningsrätt har denne rätt att upprätta en klädpolicy, såtillvida den inte är diskriminerande eller strider mot ett kollektivavtal. Vad gäller avdragsrätten för inköp av arbetskläder har tillämpningen i praxis varit mycket restriktiv. Av den anledningen är det enligt min bedömning inte sannolikt att du kommer medges avdrag för skona om de inte - på samma sätt som skor med stålhätta - är direkt olämpliga att bära privat. Det krävs således att skorna du införskaffar enbart kan användas på jobbet.

Skulle inköpet av skorna ändock anses utgöra en avdragsgill utgift finns det skäl att uppmärksamma 12 kap 2 § stycke 3 IL. Enligt bestämmelsen får avdrag av utgifter som inte faller under stycke 1-2, enbart dras av i den mån de under beskattningsåret sammanlagt överstiger 5 000 kr.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare