Arbetsgivarintyg och semesterersättning

Min tillsvidare anställning tog slut i februari o nu fick jag mitt arbetsgivar intyg. Såg nu att mina timmar inte stämmer och jag är inte Välkommen till mitt gamla jobb. Hur ska jag gå till väga för att få det rätt? Har heller inte fått min semester ersättning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din arbetsgivare har en skyldighet att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg enligt 47 § 2st lag om arbetslöshetsförsäkring. Arbetsgivarintyget är till för att du ska kunna få arbetslöshetsersättning från a-kassan när du befinner dig mellan två jobb. En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran.

Om din arbetsgivare vägrar att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg skulle jag råda dig att först vända dig till arbetstagarorganisationen på din förra arbetsplats. De kan hjälpa dig genom prata med din arbetsgivare och begära ut ett korrekt arbetsgivarintyg. Du har också rätt att vända dig till domstol och begära att de ska ålägga din arbetsgivare att ge ut arbetsgivarintyget.

Vad gäller semesterersättningen så har du rätt till en sådan enligt semesterlagen. Enligt 30 § semesterlagen ska semesterersättningen betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål, och senast en månad efter anställningens upphörande. Om det inte går att beräkna semesterersättningen inom en månad, så ska den betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräkna ersättningen upphörde.

Om det är så att du kan uppvisa att du lidit skada pga. att du inte har fått din semesterersättning i rätt tid, så kan du begära, utöver semesterersättningen, skadestånd från din arbetsgivare, se 32 § semesterlagen. Om du vill begära ut semesterersättningen, och ev. skadestånd, så måste du väcka talan inom två år från utgången av det år då du skulle ha fått din semesterersättning, se 33 § semesterlagen.

Även här skulle jag råda dig att i första hand vända dig till arbetstagarorganisationen på din förra arbetsplats och se ifall det går att lösa den vägen. Du har dock även möjlighet att vända dig till domstol för att begära ut semesterersättningen, och ev. skadestånd om du kan påvisa att du lidit skada.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare