Arbetsgivarintyg

Vi har en anställd som har begärt arbetsgivarintyg till A-kassan. A-kassan begär då uppgifter från som längst 3 år tillbaka. Är vi skyldiga att lämna uppgifter får så lång tid bakåt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arbetsgivarintyg hittar du i lagen om arbetslöshetsförsäkring, som du hittar här.

Enligt 47 § 2 st är arbetsgivaren skyldig att skriva ett intyg om den anställdes arbetsförhållanden och de uppgifter i övrigt som behövs för att bedöma den anställdes rätt till ersättning från a-kassan. Arbetsgivaren är skyldig att ge ett arbetsgivarintyg som omfattar hela den anställdes anställningstid om denne begär det. Det brukar dock räcka med två år tillbaka för a-kassans räkning.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare