FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/02/2017

Arbetsgivarens skyldighet att bekosta synundersökning och terminalglasögon

Hej,

Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren stå för kostnaden för terminalglasögon om man arbetar mer än 1 timme framför dator.

I mitt fall arbetar jag fulltid (5 dgr/veckan á 8h/dag) framför dator och har frågat min arbetsgivare om han kan tänka sig betala för dessa glasögon (jag önskar rumsprogressiva bildskärmsglasögon) men han säger att han inte har skyldighet att göra det. Kostnaden ligger på dryga 4000 kr ink moms.

Vilken paragraf i arbetsmiljölagen kan jag hänvisa honom till?

Hur hanterar jag detta fall?

Tack // Josefine

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Den bestämmelse som jag tror att du söker är 6 § AFS 1998:5 Arbetarskyddsstyrelsens (numera Arbetsmiljöverket) föreskrifter om arbete vid bildskärm. Av föreskrifterna framgår att arbetsgivaren i ett första skede endast har skyldighet att ordna en synundersökning hos optiker. Det är endast om en sådan synundersökning visar att du inte klarar dig med "vanliga" glasögon som arbetsgivaren har skyldighet att bekosta terminalglasögon. Sådana glasögon som endast är till för bildskärmsavläsning är att betrakta som ett arbetsredskap. Notera dock att arbetsgivaren själv får bestämma vilka glasögon som ska bekostas så länge de uppfyller syftet. Arbetsgivaren är således inte skyldig att köpa just de glasögon som kostar 4000 kr om han eller hon kan få tag i en billigare sort som fortfarande uppfyller kraven.

Sammanfattningsvis: Du kan med stöd av 6 § AFS 1998:5 kräva att din arbetsgivare bekostar en undersökning hos optiker. Om optikern bedömer att du måste ha särskilda glasögon när du sitter vid datorn kan du kräva att arbetsgivaren ordnar dessa.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare