Arbetsgivarens möjligheter att ta tillbaka godkänd föräldraledighet

Hej!

Min sambo jobbar väldigt mycket, hans jobb har ett intensivt schema. Till helgerna tog han föräldrarledigt fram till nyår, efter det ska han återgå till sitt vanliga schema. Detta skickade han in länge sedan, alltså i god tid och det godkändes av jobbet. I går fick han samtal om att hans chef måste dra in hans föräldrarledighet för just idag eftersom det är många som är sjuka på jobbet. Kan arbetsgivaren göra så?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga som att du undrar ifall din sambos arbetsgivare kan beordra din sambo tillbaka in i jobbet från hans föräldraledighet på grund av att hans kollegor är sjuka.

Regler kring föräldraledighet finns i föräldraledighetslagen (FL).

En arbetstagare som är förälder har rätt till föräldraledighet, 1 § FL. Anmälan till arbetsgivaren skall ske minst två månader innan ledigheten påbörjas, 13 § FL. Eftersom du skriver att anmälan gjordes för länge sedan utgår jag från att den skett två månader i förväg.

Ledighetens förläggning ska ske i samråd mellan din sambo och hans arbetsgivare, men om en överenskommelse inte kan träffas så är det din sambos önskemål som ska tillgodoses, 14 § FL.

Kollektivavtalet

Det är viktigt att kolla på vad som står i din sambos kollektivavtal om han och hans arbetsgivare är anslutna till ett sådant. Det skulle också göra att arbetsgivaren har en skyldighet att förhandla i frågan med din sambos fackliga representanter.

Det kan också göras vissa avsteg från bestämmelserna i föräldraledighetslagen genom kollektivavtal, så det är viktigt att kolla på vad som står där.

Mitt råd till dig

Arbetsgivare har ytterst begränsade möjligheter att neka en arbetstagares begäran om föräldraledighet så länge som arbetstagaren anmäler detta i god tid. Dessa möjligheter är ännu mer begränsade när det gäller att "ta tillbaka" ledighet som arbetsgivaren en gång har godkänt.

Under förutsättning att det inte står något annat i anställningsavtalet eller kollektivavtalet så har din sambo rätt till sin föräldraledighet trots att hans kollegor är sjuka. Det är upp till arbetsgivaren att anställa vikarier eller lösa situationen på något annat sätt.

Om du vill ha hjälp med att driva ärendet är du välkommen att höra av dig till mina kollegor via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare