Arbetsgivaren vägrar utfärda arbetsgivarintyg

Hej! Jag undrar om jag kan stämma min före detta arbetsgivare då hon vägrar att ge mig ett arbetsgivarintyg trots att hon är skyldig enligt lag att ge mig det?

Har svårt att ansöka om a-kassa för att hon vägrar. Facket har sagt åt henne också men hon gör inget. Arbetade på hennes företag i 9 månader.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av lagen om arbetslöshetsförsäkring, förkortad ALF. Precis som du säger är arbetsgivaren skyldig att ge dig ett arbetsgivarintyg på begäran (47 § stycke 2 ALF). Det finns dock ingen sanktion mot en arbetsgivare som vägrar utfärda ett arbetsgivarintyg.

Eftersom du redan varit i kontakt med facket och de försökt hjälpa dig utan att det fungerat kan du försöka intyga för a-kassan att du arbetat på ett annat sätt. A-kassan kan godta andra handlingar om det är så att du inte skulle kunna få tag på arbetsgivarintyg. Exempel på handlingar som du kan lämna in istället för ett arbetsgivarintyg är lönespecifikationer, anställningskontrakt eller kontrolluppgifter från Skatteverket. Du kan även vända dig till domstol och begära att de ålägger din arbetsgivare att utfärda ett arbetsgivarintyget.

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare