Arbetsgivare som inte vill betala ut lön, hur kan man gå tillväga?

Hej. Min son har under sommaren hjälpt en discjockey med riggning av högtalare och tillhörande arbetsuppgifter runt det. Han var lovad lön den 25 juni och det är snart två veckor över tiden. Dock så skrevs inget anställningsavtal vilket jag förstår hade underlättat anspråket på lön. Frågan är finns det något som helst man kan göra rent rättsligt för att driva in lönen. Eller är det bara att bita i sura äpplet och känna sig blåst på pengarna. Mycket vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur din son ska gå tillväga när arbetsgivaren inte vill betala ut lön för arbete som din son genomfört.

Kontakta arbetsgivaren:

Det första steget ni bör vidta är att kontakta arbetsgivaren angående att lönen ej har blivit utbetald. Det kan vara så att arbetsgivaren glömt bort att betala ut lön till din son och att arbetsgivaren är villig att betala ut lönen.

Om din son är med i ett fackförbund är det bra att kontakta fackförbundet:

Om din son är med i ett fackförbund så kan han alltid vända sig till fackförbundet som kan hjälpa din son. Facket kan nämligen driva tvister för sina anställdas räkning mot arbetsgivare med professionell juridisk hjälp.

Det går även att begära betalningsföreläggande från kronofogdemyndigheten:

Enligt 1 §  lag om betalningsföreläggande (BfL) kan man ansöka om yrkande om att någon ska fullgöra  betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Enligt 2 § BfLska  ansökan om betalningsföreläggande vara en penningfordran som är förfallen till betalning och att förlikning är tillåten i saken, vilket är vad en lönefordran är. Ansökan om betalningsföreläggande är 300 kr.

Det som dock kan vara negativt är bevisfrågan i detta fall när det inte finns ett skriftligt anställningsavtal vilket kan göra det svårt att bevisa hur mycket som arbetsgivaren är skyldig din son och att det förelåg anställning.

För att sammanfatta din fråga:

Din son bör först vända sig till sin arbetsgivare och fråga om lönen. Om arbetsgivaren fortsatt inte vill betala ut lön kan din son vända sig till fackförbundet om han är med där. Slutligen kan ni även ansöka om betalningsföreläggande till kronofogden.

Om ni har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline.

Lawline RådgivareRådgivare