Arbetsgivare ger muntligt löfte om vikariat och ångrar sig sedan – vad gäller?

Arbetsgivare /rektor ger muntligt löfte om ett kortare vikariat, ( 3 månader ) . Sedan ångrar sig . Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt löfte om anställning som det du beskriver är ett avtal om anställning som vilket annat som helst. Utgångspunkten är alltså att arbetsgivaren är bunden till löftet om att ge en person ett vikariat på tre månader (1 § avtalslagen).

Svårigheten blir dock att bevisa att arbetsgivaren har givit detta löfte. Det är därför man i regel vill göra skriftliga avtal för att kunna ha ett konkret bevis för avtalet. Ett bevis på att ett avtal har ingåtts kan vara till exempel om det finns några vittnen, om samtalet finns inspelat eller liknande. Annars blir det svårt att bevisa att avtal har ingåtts eftersom ord står mot ord.

Mitt råd

Om du själv eller någon du känner har blivit utsatt för detta skulle mitt råd nog vara att släppa det i det här fallet. Ett muntligt avtal är visserligen ett avtal, men utan bevis för att löftet om anställning har givits är det inte lönt att driva frågan vidare.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare