Arbets- eller uppdragstagare

Hej, jag vill tillsätta en tjänst i vårt företag. Personen som skall tillsättas, kommer köra eget bolag - alltså som konsult, så han kan fakturera. Jag hade tänkt titeln "Vice VD" men fick höra att skatteverket ser den titeln som en anställning, och att det inte är okej att ha en vice VD som fakturerar utan måste vara anställd. Så min fråga är: Är det så? Vad kan jag ge han för titel? Sverigechef? Han vill som sagt kunna fakturera. Vi har tänkt tjänsten och avtalet under en 2 års period. Vi är ett bolag med 25 personer i personalstyrkan idag. Vad gäller? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni vill alltså att en person med viktig ställning i företaget ska jobba mot faktura från ett eget bolag istället för att vara anställd.

Anställning eller uppdrag?

Precis som du verkar veta skiljer man rent rättsligt mellan uppdragstagare och arbetstagare. Det är bara den förstnämnda som får fakturera, i annat fall ska man få lön med de skattemässiga konsekvenserna som det medför.

Skiljelinjen mellan dessa är väldigt otydlig. I regel anses man som utgångspunkt vara arbetstagare, om det inte framgår att man är tillräckligt självständig från arbetsgivaren för att vara ett eget företag.

För att göra bedömningen finns en del faktorer enligt praxis (AD 2002 nr 40, AD 2002 nr 82, AD 2012 nr 24, AD 2013 nr 92). Det avgörande är inte titeln utan hur den faktiska relationen ser ut. Titeln nämns sällan i rättsfallen och har sannolikt liten betydelse. Titlar som ”VD” eller ”chef” torde dock om något tala för en anställning.

Faktorerna kan sammanfattas till följande: Sysselsättningsgrad, varaktighet, personlig arbetsskyldighet, ledning och kontroll, övriga uppdrag, vem som står för material och risk. Då jag inte vet hur arbetet kommer att se ut blir det svårt att göra en definitiv bedömning. Om ni har en person som jobbar mycket för er under två år, förväntas arbeta personligen (får alltså inte sätta någon annan i sitt ställe), står under en VD som vid en anställning, inte jobbar för någon annan och får allt material från er, är den personen med allra högsta sannolikhet att betrakta som anställd.

Om ni vill undvika anställningsförhållandet räcker det tyvärr sannolikt inte med att ändra titeln. Det avgörande är alltså hur arbetet läggs upp.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare