Är vi bundna vid avtalet?

Hej min sambo ska sälja sin bil och en köpare ringde och ville komma och kolla på bilen. Men han viste inte när så han erbjöd sig att lägga en handpenning så vi skulle hålla den åt han tills han kunde komma. Men sambon sa nej till det och att vi inte håller den utan det är först till kvarn som gäller. Då svischar han 1000kr i handpenning enda och säger att vi måste hålla den åt honom. Han vägrar ta tillbaka pengarna och han har sagt att han ska komma å kolla flertalet gånger men kommer med ursäkter i sista sekund. Kam vi sälja den till någon annan utan att vara orolig över det eller har han rätten på som sida? Det finns inget kontrakt skrivet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köparen har i detta fall lagt ett anbud om handpenning som ni nekat, därmed har ni mellan er inget avtal om handpenningen och dess betydelse. I förlägning innebär detta ett köparen har rätt till de 1000 kr swishade men inte mer än så.

Däremot kan en problematik i ert fall bli frågan om bevisbördan. Generellt gäller att den som hövdar något skall bevisa något, det innebär att om säljaren skulle hävda att det fanns ett muntligt avtal om handpenning är det hans ansvar att bevisa detta. Men det blir även ert ansvar att bevisa att ni nekat att ingå i ett sådant avtal.

Om du har fler frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare