FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/08/2018

Är värdeökning av enskild egendom avkastning och ska jag få ta del av det när jag betalat halva boendekostnaden?

Ligger i skilsmässa. Min fru äger 100 % på vårt boende. Hon är också den som betalt kontantinsatsen. Vi har äktenskapsförod, där det framkommer att hon äger lgh till 100 % och vid skillsmässa, så är lgh hennes.

Lgh kostade 1,5 miljoner när vi flyttat hit och hon la in 300000 kr kontant. Idag är den värderad till 2.5 miljoner. Min fråga är. Har inte jag rätt till 50 % av värdeökningen, (minus kontantinsattsen) då jag betalt halva boendekostnaden sedan vi flyttat in.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Om man har fått avkastning på enskild egendom ska detta ingå i bodelningen (7 kap. 2 § 2 stycket ÄktB). Dock ska värdeökning inte ses som avkastning, utan vad som typiskt sett ska ses som avkastning är avkastning från aktier. Husets ökade värde är alltså hennes egendom.

Att du betalat en del som bidragit till att hon nu kan sälja lägenheten med vinst ses med största sannolikhet som att du helt enkelt betalat en hyra till den som äger bostaden. Dock kan du alltid försöka resonera med din fru om detta och kanske se till din procentuella andel. Men lagmässigt har du inte rätt till det.

Jag hoppas att allt löser sig för er och du är såklart välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Ha en fortsatt härlig helg,

Clara WågefjellRådgivare