FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/01/2014

Är utdömande av påföljd vid smugglingsbrott i kombination med påförande av skatt förenligt med Europakonventionen?

hej jag fick 6 mån fängelse för alkoholsmuggling och ca 70 tusen i påförd skatt och allt beslagtaget är jag dubbelbestraffad ? mvh ove

Lawline svarar

Hej! Av art. 4 i protokoll nr. 7 till konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna framgår rättsprincipen ne bis in idem - rätten att inte bli lagförd eller straffad två gånger. Detta gäller som direkt tillämplig svensk lag enligt lagen (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.

I Sverige finns ett antal rättsregler som gör att en enskild person kan drabbas av sanktioner av flera slag, och från flera myndigheter, för samma gärning. Ett exempel har du redan nämnt. Ett annat är att bli lagförd för skattebrott och dessutom får betala skattetillägg för samma gärning, nämligen att underlåta att meddela korrekta uppgifter som underlag för skatteberäkning. Rättsläget har varit något oklart på detta område.

Nyligen har det emellertid kommit ett fall från Högsta domstolen, där domstolen har en annan uppfattning än den haft enligt tidigare praxis, exempelvis NJA 2010 s. 168 och NJA 2011 s. 444. Det handlar om NJA 2013 s. 502. Enligt domstolen är det inte tillåtet att både ålägga den enskilde att betala skattetillägg och döma denne för skattebrott för samma gärning. Fallet är relativt nytt, och det återstår att se om andra domstolar, som visserligen ska följa Högsta domstolens praxis, verkligen kommer att göra detta.

I ditt fall är omständigheterna något annorlunda och det är oklart om domstolen anser att även kombinationerna av sanktionerna i ditt fall är otillåtna. Den domstol vars praxis Sveriges domstolar i slutändan ska följa, är dock inte Högsta domstolen, utan Europadomstolen. Det är sålunda Europadomstolen som har sista ordet i detta fall. Såvitt jag vet har varken de högsta svenska instanserna eller Europadomstolen uttalat sig i denna fråga. Mycket talar dock för att det är en otillåten dubbelbestraffning att både döma för smugglingsbrott och bli påförd extra skatt. Att smugglingsgodset blir beslagtaget torde emellertid inte föranleda att en dubbelvestraffning har skett.

Möjligen kan man dock se det så, att påföringen av alkoholskatten inte är någon sanktion, utan endast är ett krav på att den aktuella alkoholen ska beskattas, precis som den alkohol som Systembolaget har till försäljning.

Lars BålmanRådgivare