FrågaSKATTERÄTTAvdrag27/07/2018

Är utbildning en avdragsgill utgift?

Hej, jag har i min deklaration redovisat kostnader för dubbel bosättning och ökade levnadskostnader vid studier på annan ort. Utbildningen (till skidlärare) har varit en förmån från min arbetsgivare då man ansåg det ett alternativ efter att jag efter en längre tids sjukskrivning inte kunnat återgå till mitt ordinarie arbete (arbetsledare/chef) på företaget. Min handledare på Skatteverket anser inte avgiften avdragsgill och anser att jag lämnat oriktiga uppgifter och begär ett skattetillägg på det högsta beloppet om 40%. Vid förfrågan om varför - då jag vid granskning redovisat alla utgifter med bl.a. kontoutdrag och intyg - får jag inget svar. Svaret säger bara att man anser utbildningen irrelevant till att jag skulle behålla mitt jobb på företaget - vilket jag också är kluven till eftersom man från företagets sida valt att stå för utbildningen efter samråd med andra kunniga på området som ansåg det relevant.

Min fråga är alltså om man verkligen kan ta ut ett skattetillägg även om jag redovisat utgifterna? Och, om bedömningen kring vilket typ av förmån jag blivit erbjuden verkligen tillfaller skatteverket när företaget har valt att stå för utgifterna? (Jag har i övrigt haft både bostadsrätt, sambo samt arbetet kvar på ursprungsorten).

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Så som jag har tolkat din fråga, handlar det om Skatteverket har gjort fel med att utge skattetillägg för att de anser att du har lämnat oriktiga uppgifter vad gäller utbildningen till skidlärare, och om dessa oriktiga uppgifter verkligen är oriktiga eftersom företaget har valt att stå för kostnaderna.

För att kunna besvara din fråga på bästa sätt, ska jag dela upp mitt svar i 4 delar.

När får avdrag inte göras?
När det gäller personliga levnadskostnader, får avdrag inte göras. (9 kap. 2§ inkomstskattelagen). Till personliga levnadskostnader räknas exempelvis utbildning som inte anses relevant till dina arbetsuppgifter.

När är en utbildning relevant?
För att en utbildning ska ha relevans till arbetet krävs det att det är en fortbildning, och alltså ingenting "nytt" för din karriär (12 kap. 31§ inkomstskattelagen). Exempelvis, om du redan är en skidlärare, och ska gå en kurs i något specifikt område som har med skidor att göra, för att bli en bättre lärare – så är det en fortbildning. Men om du är receptionist, och ska gå en utbildning för att bli en skidlärare, så är det inte relevant till dina arbetsuppgifter. Det blir därmed en personlig levnadskostnad och därför en icke avdragsgill utgift.

När kan man få skattetillägg?
Skattetillägg får man endast om man har redovisat felaktiga uppgifter i din deklaration till Skatteverket (14 kap. 3§ inkomstskattelagen). Du kan i princip arbeta "svart" hela året, men du utför inget brott förrän du redovisar felaktig information i din deklaration.

Avslutningsvis
Skatteverket har tolkat så som att utgiften inte är avdragsgill, eftersom utbildningen inte är relevant, och därav har felaktig information angetts vilket resulterar i skattetillägg.

Om du vill överklaga, är det sällan Skatteverket accepterar ursäkten att man inte visste. De gör ibland undantag, om man är väldigt ung eller väldigt gammal och inte visste bättre, men huvudregeln är att varje person har skyldighet att känna till lagen och veta hur ens egna beskattning ska gå till.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar

Lena FamulakRådgivare