FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt04/07/2021

Är underhållsbidrag skattepliktigt?

Hej,

Jag undrar om man behöver beskatta pengar som vunnits i rättegång i utlandet, i Sverige? Jag har nämligen tagit min exmake till rätten för att han inte betalat underhåll och vunnit en relativt stor summa pengar.

Pengarna överfördes till min mors konto eftersom jag är student och inte arbetar. Nu vill vi överföra pengarna till mitt konto. Givetvis har jag dokument som bevisar att jag vunnit pengarna i rättegångstvist.

Lawline svarar

Med vänlig hälsning

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att underhållsbidrag är inte skattepliktigt (jfr 8 kap. 9 § IL). Du ska alltså inte behöva betala skatt på det underhållsbidrag du erhållit nu av din ex-make.

Lawline RådgivareRådgivare