Är testamentet fortfarande giltigt när fel testamentstagare angivits?

Hej! Min farbror har testamenterat till sin halvsyster, men i testamentet står det sin syster. Min fråga är till er om det fortfarande är giltigt? Mvh Micke

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett testamente fått annat innehåll än vad som åsyftades ska testamentet ändå verkställas om den rätta meningen med testamentet kan utrönas (11 kap. 1 § Ärvdabalk). Vad som krävs i detta fall är att tolka din farbrors felskrivning och försöka utröna hans faktiska vilja med testamentet. Om din farbror inte har någon helsyster som testamentet antyder, utan endast en halvsyster, är hans vilja tämligen uppenbar och testamentet gäller för halvsystern trots felskrivningen.

Beakta dock att det i slutändan är en fråga om bevisning av vad han egentligen ville, vilket blir särskilt problematiskt om din farbror har en helsyster som gör anspråk på egendomen i testamentet. I så fall ska halvsystern visa att det var henne din farbror syftade på, och hon skulle kunna använda testamentets vittnen och dig till hjälp för denna tolkning.

Alltså, går det att utröna din farbrors rätta mening med testamentet att halvsystern är testamentstagare är testamentet giltigt trots felskrivningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare