Är testamentet fortfarande giltigt?

Min man o jag hade ett gemensamt testamente .Han dog 2008.Hans son fick pengar o allt är betalt .I vårt testamente skrev vi att arvet efter oss skulle vara enskild egendom .Detta är nu snart 9 år sen o jag har flyttat o allt efter min man är utrett .Min fråga är om testamentet fortfarande gäller mig o om det vi skrev då gäller mig när jag dör .Jag har två barn som ska ärva mig .Vill att arvet ska va enskild egendom efter mig .Jag har testamentet kvar .Måste jag skriva ett nytt testamente ??????

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det står i testamentet som du och din man skrev att

1. dina två barn skall ärva dig och
2. att arvet skall vara enskild egendom och
3. Testamentet är:
- skriftligt
- ni skrev under testamentet i två vittnens samtidiga närvaro eller berättade att ni hade skrivit under testamentet.
-vittnena skrev under testamentet

Så är testamentet fortfarande giltigt för dig och stämmer med din vilja att dina barn skall ärva och att arvet ska vara enskild egendom. Du behöver alltså inte skriva ett nytt testamente om så är fallet.

Om det inte redan står så kan ett tips dock vara att skriva ”Vad som tillfaller någon på grund av detta testamente, träder istället för egendom, liksom avkastning därav, ska utgöra mottagares enskilda egendom” eller liknande. Då förtydligar du att även saker som dina barn köper för arvet efter dig ska vara enskild egendom och att även eventuell avkastning från arvet ska vara enskild egendom och inte giftorättsgods. Om du skulle vilja lägga till detta så skulle det nog vara enklast att skriva ett nytt testamente där du tar med vad jag har skrivit ovan. Glöm inte testamentsvittnen, det är ett krav för att testamentet ska vara giltigt. Om du skriver ett nytt testamente så kan det vara bra att för tydlighetens skull göra dig av med det gamla testamentet.

Lycka till!

Vänligen

Josefine

Josefine DahlqvistRådgivare