Är testamente offentlig handling?

Följdfråga: Är inte ett registrerat testamente en offentlig handling?

Lawline svarar

Hej Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Din fråga gäller om testamente ska anses vara en offenlig handling om de registreras.

Nej, ett testamente är inte en offentlig handling. Ett testamente är en privat handling och det finns inte något register eller liknande där det är möjligt att begära ut en kopia av ett testamente.

Kan ett testamente bli offenlig handling?

Ett testamente kan bli offentligt då det bifogas i en bouppteckning. En bouppteckning är nämligen en offentlig handling, 2 kap 4 § tryckfrihetsförordningen. En bouppteckning ska i regel göras senast tre månader efter dödsfallet. Den ska sedan lämnas in till Skatteverket inom en månad, 20 kap 1 § och 8 § ärvdabalken. I det fall det finns ett testamente ska det bifogas till bouppteckningen. Så snart en bouppteckning blivit registrerad hos Skatteverket är det möjligt att begära ut denna eftersom den då anses vara en offentlig handling, 20 kap 5 § ärvdabalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare