Är tavlor samboegendom?

Hej jag skrev nyss en fråga till er.

Men kom på att de är sambo men har inget samboavtal.

Vad gäller med tavlorna är de gemensam eller enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Till samboegendom hör sambos gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § Sambolagen). I samboegendomen ingår inte egendom som en sambo fått i gåva, testamente eller ärvt och att det finns ett villkor om att egendomen ska vara mottagarens enskilda (4 § Sambolagen). Till sambors gemensamma bohag hör möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § Sambolagen).

Om en tavla har införskaffats för att användas i det gemensamma hemmet utgör tavlan samboegendom och ska ingå i en bodelning. Likaledes kan tavlan utgöra samboegendom om man köper den lite innan man flyttar ihop med tanken att den ska användas i det gemensamma hemmet. Har någon av samborna däremot med sig en tavla när samborna flyttar ihop men som vederbörande ägt sedan tidigare, då utgör tavlan inte samboegendom. Har någon av samborna fått tavlan i gåva av någon annan än den andra sambon, alternativt ärvt tavlan eller fått den genom testamente och att det finns särskild föreskrift om att den ska vara enskild egendom, då utgör tavlan heller inte samboegendom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare