Är Stesolid och Stilnoct narkotikaklassade läkemedel?

Hej!

Jag undrar om man INTE har recept på Stesolid och Stilnoct, och tar det och lämnar urinprov och det ger utslag på båda två. Är det olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stesolid och Stilnoct är båda narkotikaklassade läkemedel då de innehåller substansen diazepam som är narkotikaklassad enligt läkemedelsverket (se tabell II i läkemedelsboken). För att få lov att använda dessa läkemedel krävs det alltså recept och att man följder ordinationen och rekommendationerna kring användningen.

Enligt narkotikastrafflagen är det ett brott att inneha eller bruka narkotikaklassade medel, och man kan då dömas till fängelse i högst tre år (1§ narkotikastrafflagen). Om det dock avser att man brukat narkotikan, anses brottet vara ringa, och då döms man istället för ringa narkotika till böter eller fängelse högst sex månader (2§ narkotikastrafflagen). Praxis säger att om man blir tagen för att ha brukat narkotika, alltså visar positivt på urin- eller blodprovstest, döms man för ringa narkotikabrott oberoende av mäng eller substans. Straffet är nästan uteslutande dagsböter 30 st. Dagsböter beräknas utifrån dels straffvärdet på brottet (30st), dels den tilltalades ekonomiska förhållanden. Man kan få dagsböter mellan 30-150 st, och summan per dag bestäms till mellan 50-1000 kr (25 kap. 2§ brottsbalken). Man multiplicerar då antalet böter (30st) med en summa som bestäms utifrån den tilltalades ekonomiska förhållande (ex. 50 kr om man inte har någon inkomst alls). Då får man den totala summan på böterna som blir 1500 kr.

Så skulle man inta Stesolid och/eller Stilnoct och lämna ett urin- eller blodprov, så skulle det ge utslag på diazepam som är ett narkotikaklassat ämne. Har man då inte recept på Stesolid och Stilnoct har man gjort sig skyldig till ringa narkotikabrott, eget bruk. Detta brott ger nästan uteslutande dagsböter, men summan beror på hur mycket man tjänar. Du kan läsa mer på läkemedelsverkets hemsida om narkotikaklassade läkemedel.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare