Är sommarstugan giftorättsgods?

Hej, min mor gick bort i somras. Vid dödsfallet var hon gift sedan två månader tillbaka (gifte sig efter att ha varit tillsammans/sambo i över 30 år, alltså inte med min brors och min far). Tillsammans ägde de en fastighet som är köpt för gemensamt boende. Min mor köpte också en sommarstuga 1990. Hon står som ensam ägare och var vid tidpunkten för köpet särbo med samme man som hon sedan gifte sig med. Vad händer nu med sommarstugan? Att hennes man ärver hälften av alla tillgångar såsom banktillgodohavanden och deras gemensamma bostadsfastighet är helt klart men anses även sommarstugan vara en gemensam tillgång som ska fördelas på oss tre, dvs hennes man, jag och min bror. Vad jag vet finns inte några papper/testamente skrivet eller äktenskapsförord.Har läst att inte enskild egendom ska tas med men samtidigt finns det en definition på enskild egendom som något man i sin tur har ärvt eller skaffat för ärvda medel. I detta fallet har hon köpt sommarstugan och stått själv både på lagfart och lån men den är ju inte ärvd eller köpt för ärvda pengar. Bara en liten fundering så här innan bouppteckningen ska göras.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om bodelning vid äktenskap hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB) medan regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB)

När en make går bort ska en bodelning göras
När någon av makarna avlider så ska en bodelning göras (9 kap. 1 § ÄktB). Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena så som de såg ut dagen då äktenskapet upphörde (9 kap. 2 § ÄktB).
Det som ska ingå i bodelningen mellan makarna är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Kort sagt är giftorättsgods allt som inte är enskild egendom. Egendom kan endast bli enskild egendom om att makarna har gjort egendomen enskild genom äktenskapsförord, testamente eller genom att maken har fått egendomen i arv, gåva eller testamente med villkoret att det ska vara makens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Man kan därför säga att huvudregeln i äktenskap är att så länge inget har gjorts till enskild egendom, så är egendomarna gemensamma och ska delas lika vid en bodelning.

I en bodelning räknas makarnas respektive egendomar, där respektives skulder dras av (11 kap. 2 § ÄktB). Summan av det gemensamma giftorättsgodset läggs sen ihop och delas upp lika mellan makarna (11 kap. 6 § ÄktB)
Exempel: A och B är gifta och har inga enskilda egendomar, endast giftorättsgods.
A äger ett hus för 500, en bil för 100 och har en skuld på 200 på huset.
B äger en sommarfastighet för 500 och har bankmedel på 100.
Då lägger man ihop A:s tillgångar minus skulder = 500 + 100 – 200 = 400
B har tillgångar på 500 + 100 = 600
Tillsammans har A och B giftorättsgods på 1000, vilket delas lika mellan makarna och varje make får då 500.

Sommarstugan är giftorättsgods

Eftersom du uppgett att det inte finns något äktenskapsförord, testamente, gåvobrev eller liknande som gör att sommarstugan var din mors enskilda egendom, så är sommarstugan giftorättsgods. Det innebär alltså att sommarstugan ska vara med i bodelningen och delas lika mellan din mor och hennes make.

Efter bodelningen ska arvet utdelas
Det din mor får genom bodelningen blir hennes kvarlåtenskap som sedan ska delas ut till hennes arvingar. När makarna är gifta så ärver som huvudregel efterlevande make först, men eftersom du och din bror inte är barn till er mors make så är ni s.k. särkullsbarn och ärver därför med förtur (3 kap. 1 § ÄB).
Det innebär att din mors make kommer få hälften av deras gemensamma tillgångar genom bodelning. Den del din mor får genom bodelningen blir däremot hennes kvarlåtenskap som kommer gå till er i arv. Du och din bror ärver lika stora delar (2 kap. 1 § ÄB).

Summeringsvis är alltså även sommarstugan giftorättsgods som då ska vara med i en bodelning mellan din mor och hennes make och kommer att delas lika mellan dem, under förutsättning att det inte kommer fram att det finns något äktenskapsförord eller testamente som säger annat.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga, har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare