Är socialnämnden skyldig att motivera ett avslagsbeslut i ett ärende om bistånd enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen?

Hej,

Enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen kan socialnämnden ge bistånd utöver vad som följer av 1 § om det finns skäl för det. Av 16 kap. 1 § soocialtjänstlagen framgår att nämndens beslut enligt 4 kap. 1 § får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Jag har förstått det så att detta innebär att avslag på beslut enligt 4 kap. 2 § därför endast får överklagas enligt reglerna om kommunalbesvär i 13 kap. kommunallagen. Min fråga avser nämndens motiveringsskyldighet, eftersom jag är osäker på om motiveringsplikten enligt förvaltningslagen är tillämplig på beslut som endast får överklagas genom kommunalbesvär.

Fråga: Är socialnämnden skyldig att motivera ett avslagsbeslut i ett ärende om bistånd enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är socialnämnden skyldig att motivera ett avslagsbeslut i ett ärende om bistånd enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen?

Det stämmer. I socialtjänstlagen (SoL) kap. 11 regleras handläggning av ärenden. Enligt 11 kap. § 8 SoL ska det i ärenden hos socialnämnden som avser myndighetsutövning mot enskild tillämpas bland annat motiveringsskyldigheten § 32 i förvaltningslagen FL.

Motiveringsskyldigheten i FL är viktig ur en rättssäkerhetssynpunkt och ger uttryck för objektivitetsprincipen. Myndigheterna ska visa att beslutet de fattar inte är grundat på godtycke utan underbyggda med rättslig grund.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare