Är skolan skyldig att polisanmäla brott?

Hej är skol sjuksjerskan på gymnasiet skyldig att polisanmäla utpresning av pengar från en elev ,18 år gammal. Tack mvh. Ps. Gäller 10000 kr. Gäller min son 18 år gammal.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om ett brott sker i eller i anknytning till skolan har skolan som huvudregel att de ska göra en polisanmälan. Anmälan ska göras av rektor och om rektor inte finns tillgänglig ska anmälan göras av den i personalen som bevittnat brottet. Det är alltså nödvändigtvis inte skolsköterskan som ska anmäla brottet om hon har bevittnat det, utan i första hand rektorn.

Eftersom skolans anmälningsplikt vid händelse av brott inte är reglerad i någon lag är det även möjligt för skolor att sätta upp egna riktlinjer för hur en anmälan ska gå till.

Det framgår inte av din fråga om skolsköterskan själv har bevittnat brottet och att det därmed har skett i eller i anknytning till skolan, eller om din son eller någon annan har berättat om brottet för skolsköterskan. I det senare fallet har inte rektor på skolan någon skyldighet att anmäla brottet till polisen, men om brottet skedde på skolan ska rektorn göra en polisanmälan.

Oavsett hur det ligger till i ert fall finns det ingenting som hindrar även dig eller din son från att göra en polisanmälan. För att anmäla brottet kan du/ni ringa 114 14 eller besöka er närmsta polisstation.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare