FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/03/2020

Är skolan skyldig att ge två utvecklingssamtal till föräldrar som inte kan gå på samma?

Hej har jag stöd någonstans i lagen. Om att få ett eget utvecklingssamtal o pappan ett annat datum?? Nu vill de bara ha ett o vi kan inte vistas i samma rum.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I din fråga så nämner du inte om du och pappan har gemensam vårdnad eller om någon av er har ensam vårdnad. Därav utgår jag i mitt svar ifrån att vårdnaden är gemensam, då det är huvudregeln för hur vårdnaden ska se ut.

Utvecklingssamtal regleras i skollagen, där det regleras för förskolan i 8 kap. 11§ Skollagen, för förskoleklass i 9 kap. 11§ skollagen och för grundskolan i 10 kap. 12-13§ skollagen. Dessa lagrum har gemensamt att de säger att ett utvecklingssamtal ska genomföras en gång per år, det finns däremot ingenting som hindrar skolan ifrån att ha 2 utvecklingssamtal ifall dem har resurser för det. Du har dock inget lagstöd för att kräva att skolan ska ge er två utvecklingssamtal på grund av att ni inte kan vistas i samma rum.

Det du har lagstöd för är däremot att du har rätt att få information om ditt barn ifrån pappan, på samma sätt har han rätt att få information ifrån dig kring erat barn (6 kap. 15§ 4 st FB). Därav kan en lösning vara att en av er går på utvecklingssamtalet och sedan informerar den andre till exempel via mejl, eller om det ej skulle fungera att ni ber skolan att även lämna informationen som sägs på utvecklingssamtalet skriftligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare