Är skolan skyldig att erbjuda två utvecklingssamtal när föräldrarna är skilda?

Hej!

Jag är rektor på en skola och jag har två vårdnadshavare som inte kommer överens. VI har erbjudit dem utvecklingssamtal för deras gemensamma barn, men de vägrar vara samtidigt i samma rum. Utvecklingssamtalet sker ur barnet/elevens utgångspunkt och vi tycker att det känns orättvist gentemot barnet att detta skall måsta medverka i två olika samtal. Är vi skyldiga att erbjuda vårdnadshavarna varsitt utvecklingssamtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allt är inte reglerat i lag och detta är ett sådant område. Däremot finns det vissa utgångspunkter, som jag därför kommer redogöra för.

Reglerade utgångspunkter

I skolverkets allmänna råd är, som du säkert är insatt i, skolorna skyldiga att erbjuda utvecklingssamtal. Precis som du säger utgår dessa utvecklingssamtal från eleven. När eleven har föräldrar som inte vill samarbeta kring barnets vårdnad och närvara så löses det i praktiken på olika sätt. Vissa skolor erbjuder 2 samtal medan vissa erbjuder skriftlig information som ges till bägge föräldrarna efter mötets slut.

Utöver skolans reglering finns över lagregler som stadgar att föräldrar med gemensam vårdnad har ett ansvar att informera varandra om frågor som rör det gemensamma barnet. Så enligt lag ska den föräldern som uteblir från ett samtal kunna räkna med att få den informationen från den medverkande föräldern, även om jag såklart förstår att verkligheten inte alltid ser ut så.

Din aktuella situation

För att sammanfatta detta till din situation så finns det ingen skyldighet att anpassa skolans verksamhet och utvecklingssamtal för att behaga båda föräldrarna. Båda föräldrarna har rätt till information, antingen av skolan eller den andre föräldern, och ni kan tillgodose det skriftligt om vårdnadshavare inte dyker upp på utvecklingssamtal. Ni kan även erbjuda 2 samtal, det finns inget som hindrar det. Samtidigt anser jag att det är befogat att meddela föräldrarna att utvecklingssamtal sker i elevens intresse, ni har flera elever och kan inte erbjuda 2 samtal per elev.

Att föräldrar inte kan samarbeta kring sitt barns utbildning/utveckling är även något som kan motivera enskild vårdnad till en vårdnadshavare då dessa konflikter ofta går ut över barnet, men det är en annan juridisk fråga och ofta kan det ligga större anledningar bakom en sådan relation som kan vara väldigt känsliga. Slutsatsen i detta fallet är ändå att det inte föreligger en skyldighet att ha 2 samtal för barn med separerade föräldrar utan det är fritt för skolan själv att hantera en sådan problematik.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare