FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/01/2022

Är skatteskulder ett hinder mot att bli styrelseledamot i ett aktiebolag?

Jag är suppleant i ett företag, kan jag ta styrelseledamot posten fast jag har skatteskulder 5700

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du har skatteskulder om 5 700 kr och undrar om du kan ta en plats som styrelseledamot i aktiebolaget trots skatteskulderna.

Bestämmelser om aktiebolag finns i aktiebolagslagen ("ABL").

Hinder mot att vara styrelseledamot?

Hinder mot att vara styrelseledamot anges i 8 kap. 10-12 § ABL. Däribland nämns som hinder mot att vara styrelseledamot att man är i konkurs, har förvaltare, har näringsförbud eller inte avser att delta i styrelsens arbete. Att man har skatteskulder är däremot inget hinder mot att vara styrelseledamot i ett aktiebolag enligt aktiebolagslagen.

Det kan även vara så att bolagsstämman eller den som utser dig till styrelseledamot har sina egna kvalifikationskrav för en plats som styrelseledamot, som alltså går utöver lagens regler.

Sammanfattningsvis finns det inget hinder i aktiebolagslagen mot att du tar en plats som styrelseledamot, trots skatteskulderna. Dock kan det vara så att bolagsstämman eller den som utser dig till styrelseledamot har sina egna kvalifikationskrav som går utöver lagens regler.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Hör gärna av dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare