FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt19/04/2018

Är skadestånd skattepliktig inkomst?

Hej

Vi har fått ett skadestånd utbetalat från Fortum till vår Fiskevårdsområdesförening,

Det är för gångentid skada dvs. förstört fiske pga att de har byggt kraftverk i älven.

Ska vi betala skatt på det skadeståndet...?

Vi har fått det utbetalat och pengarna finns på vårat konto

Lawline svarar

Hej!

Huruvida skadestånd är skattepliktigt eller inte framgår av 8 kap. 22 § inkomstlagen (1999:1229). Paragrafen anger att försäkringsersättningar och andra ersättningar för skada (skadestånd) eller liknande på tillgångar är skattefria. Undantaget gäller inte i den utsträckning skadeståndet är avser tillgångar eller utgifter eller inkomster i näringsverksamhet. Eftersom Fiskevårdsföreningen är en ideell verksamhet handlar det dock inte om någon näringsverksamhet.

Ni behöver alltså inte betala skatt för skadeståndet. Det är helt skattefritt.

Jag hoppas ni fick svar på er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare