FrågaPROCESSRÄTTDomstol22/02/2019

Är semester laga förfall?

Vad händer om jag som målsägande inte kan komma på det datumet då rättegången är? Har väntat över 6 månader på att få ett datum för rättegång och nu känns det som att risken är stor att det krockar med en utlandssemester som kostat ca 20000kr. Kan de kräva att jag inte får åka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring en huvudförhandling finns i 32 kap Rättegångsbalken. Vid en kallelse till rättegång har du en skyldighet att komma till tingsrätten den tid du är kallad till. Rätten kan ändra tiden för huvudförhandlingen om det föreligger hinder för förhandlingen, 32 kap 4§ RB. Hinder för förhandlingen föreligger vid laga förfall. Laga förfall är exempelvis sjukdom, avbrott i trafik eller liknande, 32 kap 8§ RB. Arbete eller semester räknas däremot inte som en giltig ursäkt.

Att det i detta fall rör sig om en semester gör att därmed att du inte har en giltig ursäkt för att inte närvara. Detta på grund av stora samhällskostnader samt att domstolen ska kunna döma rätt.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vill du ha vidare hjälp är du varmt välkommen att ta kontakt med oss igen via hemsidan eller på 08-533 300 04.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare